Miroslav Vraštil: Veslaři i trenéři, stále jste ve hře o reprezentaci!

3.3.2015

Miroslav Vraštil Miroslav Vraštil
Miroslav Vraštil
Kontrolní závody v Račicích 2014 Kontrolní závody v Račicích 2014
Kontrolní závody v Račicích 2014
Makat naplno do poslední chvíle! (Foto Zdeněk Paroulek)Makat naplno do poslední chvíle! (Foto Zdeněk Paroulek)
Makat naplno do poslední chvíle! (Foto Zdeněk Paroulek)

Již 4. dubna se uskuteční XVI. Mezinárodní mistrovství ČR na dlouhé dráze v Hoříně, na které o necelé dva týdny později navážou kontrolní závody reprezentačních výběrů v Račicích. Ústředního trenéra ČVS Miroslava Vraštila jsme se zeptali na letošní systém budování reprezentace.

Sezona vyvrcholí světovým šampionátem v Aiguebelette, který je zároveň olympijskou kvalifikací. Prvním důležitým testem na vodě však pro naše veslaře bude MČR na dlouhé dráze v Hoříně. Jak se k němu bude přihlížet?

Jako k prvnímu testu ve veslování na vodě s vypovídající hodnotou o kvalitě přípravného tréninkového cyklu. Tak tomu bylo i doposud – včetně využití výsledků jednotlivých disciplín závodů MČR  pro nasazení posádek do následných kontrolních závodů v Račicích.

Kdo všechno bude na kontrolní závody pozván?

Veslaře vybereme právě na základě výsledků dosažených na MČR na dlouhé dráze – ovšem s přihlédnutím k jejich dosaženým výsledkům i v předchozích testech na trenažérech a jiným testovacím ukazatelům. Na výběru budu spolupracovat s celým týmem trenérů.

Do jaké míry je pro veslaře, ucházející se o reprezentaci, účast na MČR v Hoříně a na kontrolních závodech povinná?

Je povinná! Takto k tomu musí přistupovat i trenéři. Samozřejmě člověk je tvor myslící, a tak by to mělo být i v případě mimořádné situace znemožňující účast v některém uvedeném závodě.

Jakým způsobem budou posádky do závodů v Račicích nasazovány?

Nasazování posádek skifů a dvojek bez kormidelníka do jednotlivých disciplín bude probíhat podle speciálního „klíče" domluveného s trenéry tak, aby byla zajištěna maximální objektivnost a využitelnost umístění z MČR na dlouhé dráze.

Na jak dlouhých tratích se pojede?

Snad vůbec poprvé se pojedou kontrolní závody jak na tratích klasických, dlouhých 2000 metrů, tak i na tratích zkrácených – dlouhých 750 a 1250 metrů. Výsledky a s tím spojené pořadí na tratích všech délek budou mít ve vzájemném porovnání nezastupitelnou vypovídající hodnotu. Předpokladem je, že se do kontrolních závodů dostanou posádky, které v závodě MČR na dlouhé dráze budou mít potřebnou úroveň. Mám tím na mysli, že se přes zmíněné mistrovství pravděpodobně do kontrolních závodů neprosadí typický sprinter.

Jakou roli bude hrát při porovnávání jednotlivých posádek vedle pořadí i čas na jednotlivých tratích?

Pořadí a čas jsou dvě neporovnatelné proměnné. S nimi je potřeba počítat a pracovat podle aktuální situace na místě.

Do jaké míry se bude lišit systém jednotlivých závodů?

V jednodenních závodech na 750 a 1250 metrů se pojedou pouze rozjížďky a finále. Ve třídenním závodě na 2000 metrů se počítá i s opravnými a semifinálovými jízdami.

Může v posádkách dvojek bez kormidelníka dojít na jednotlivých tratích kontrolních závodů k přehození závodníků?

I o tomto je možno uvažovat. Chceme totiž získat skutečný obraz o výkonnosti a úrovni závodníků a jejich použitelnosti pro reprezentaci, a tak co nejlépe sestavit jednotlivé posádky. Není tolik podstatné, v jaké disciplíně adepti kontrolní závody pojedou, zda na skifu či na dvojce. Výsledná párová čtyřka může být vytvořena i z veslařů nepárových a naopak. Důležité je, aby závodníci v každém závodě makali jako o život, předvedli maximum, co v nich je.

Kdy se veslaři dozvědí, jaký bude jejich další reprezentační osud?  

Kontrolní závody skončí v neděli 19. dubna a již od tohoto dne se budou jednotlivé posádky a disciplíny včetně trenérů tvořit, respektive dotvářet, nebo jen potvrzovat. Je třeba si uvědomit, že opravdu vhodných veslařů pro reprezentaci není bohužel mnoho a sledování jejich výkonnosti se děje dlouhodobě. Na trenérské radě, která se uskuteční v úterý 21. dubna, bude celý proces výběru ukončen.

Jak bude budování reprezentace pokračovat?

V I. kole Světového poháru na Bledu chceme obsadit maximální počet disciplín, včetně duplicitních a neolympijských, ve snaze co nejlépe vybrat posádky pro start na Mistrovství Evropy v Poznani. Do II. kola Světového poháru ve Varese vyšleme posádky jen podle potřeby, zato III. kolo v Lucernu obešleme v maximálním obsazení na základě výsledků předchozích závodů, včetně evropského šampionátu. Lucernská regata bude totiž nominačním závodem pro start na Mistrovství světa v Aiguebelette. Co platí dnes, může být zítra jinak. Chci tím říct – veslaři i trenéři, stále jste ve hře o reprezentaci! Vaše usilování nesmí končit kontrolními závody.

(Ptal se Zdeněk Paroulek)

Český veslařský svaz (ČVS) > Novinky > Miroslav Vraštil: Veslaři i trenéři, stále jste ve hře o reprezentaci!

Buďte v obraze

příhlaste se k odběru novinek, ať Vám nic neunikne



         

  

 

 

 


Kategorie


Důležité


Kontakty

  • +420 233 313 352